@}--- balik vs tak balik  

Posted by: rose emely

petang semalam aku jumper 'hamba Allah'. cam dah lamer aku tak jumper dia...lbih kurang 3 minggu. bz benar 'hamba Allah' ini. hanya fon sbgai talian penghubung. itu pun...jika ada kesempatan baru fon berdering. aku keluar ofis awal krn temujanji jam 5.30 ptg.

lokasi mlm tu...bukan lagi Putrajaya Seafood & Kelab Tasek...bukan juga di Kajang, kini di Bangi. kawasan yg biasa aku jelajahi bersama teman2 sepejabat. deco yg antik...suasana suram. mmg cantek...cumer satu jer. servis sikit punya lambat, tapi tak tau lahh...menu kami kot yg memerlukan lbh masa penyediaan. 1 jus epal dan tembikai laici, 1 french fries dan 1 jemput2 sotong. for the 1st time...aku makan jemput2 sotong. hmm...unik jugak. dlm bentuk 4 segi nipis...rangup diluarnya...sgt lemak isinya. harussss...aku pg lagi kedai nih...ekceli 'hamba Allah' ini selalu mengajar n memperkenalkan sesuatu yg baru pd aku.

sambil menikmati snack mlm...aku luahkan mslh aku. halnyer psl nak balek Kelantan atau tak nak balek...!!! aku bukan aper...cumer teringat kisah silam...pengalaman sadis yg pernah berlaku 3 thun lalu. smpai aku isytiharkan musuh n perang dingin. makhluk yg dimaksudkan adalah saudara sepertalian darahku juga. 'hamba Allah' terkejut jg mendengar cerita aku. tapiii...sebagai hamba yg lebih dewasa dan lebih berpengalaman...dititipkan nasihat dan panduan sbagai halwa telinga aku mlm tu...

hamba Allah : pendendam jugak Lysa ni kan?

aku : Lysa berdendam bila hati betul2 saket. bukan dendam tak tentu pasal.

hamba Allah : bila perkara ni berlaku?

aku : hmmm...kira2 3 thn lps. ms kat Kuantan dulu.

hamba Allah : laaa...dah lama rupenyer. igtkan baru 3 hari ke 3 bulan ke. dah dah laa tu. jgn diikutkan sgt perasaan tu. 3 thn tu dah cukup lama nak lupakan kisah tu. ***** ni kalo nak diikutkan...lagi berlori2 sakit hati. mcm2 org mengata. dulu susah org ngata...dah berduit pun org ngata. so jalan terbaek...biarlah aper org nak kata. asalkan kita tau aper yg kita buat. kita manusia biasa, maner boleh nak tutup mulut org. lagi pun takder ruginyer kita biarkan org mengata, bukan luak duit kita pun..kulit kita ni pun bukan tersiat...malah blh dpt pahala lagi. kita dgr jer laa aper org nak kata...pastu luperkan. jgn disimpan dlm hati....

aku : maner boleh *****! perempuan jiwa sensitif. walau tak simpan sbgai dendam...tapi ttp berkesan di hati.

hamba Allah : hah...sbb tu ***** kata jgn fikirkan sgt dan simpan dlm hati. tu yg makin lama dipendam makin mmbuak2 rasa dan akhirnya jd pendendam. lagipun sampai bila ****** nak mcm tu. selagi ada pertalian...kita tak boleh lari ke mana2, kecuali dia org luar yg dah kompom2 kita takder hubungan. dunia ni makin kecik. kita kene blajar memaafkan org, hidup skrg ni bukan lama sgt. ntah2 esok pagi...kita pun boleh dpt berita kematian kita....samada Lysa dpt berita kematian *****, atau pun sebaliknya. sudah laa tu ******, luperkan hal2 lama tu. balik lah ke kg tu....betulkan niat di hati tu. bukan balek kg smata2 utk jumpa dia....ramai lagi yg laen2 yg perlu di eratkan silaturrahim. Tuhan penah kata...satu pahala bila mengeratkan silaturrahim. ****** ni yg jarakkan silaturrahim pulak. kan berdosa tu.

aku : hmmm...nantilah Lysa fikirkan balek. rasa bersalah pulak...

hamba Allah : balek laaa...sekejap pun tak per. skurang2nyer nanti org tak pikir yg bukan2. esok2 kalo Lysa kawen, takde plak org nak dtg. cemaner?

aku : biarlah kalo org tak nak dtg...nak buat cemaner lagi!!!

hamba Allah : jgn ckp mcm tu. skrg mmg laa tak rasa, tiba masanya nanti baru tau cemaner sedih ke tak sedih tak der org raikan majlis kita. balek k....

aku : oklah...Lysa cuber adjust cuti sbb both weekend ada kelas. so kene fix kan time bebetul.

nah!!! hamek ko. tak pasal2 kene ceramah. Alhamdulillah jugak laa...skurang2nya aku semakin sedar dan terang aper yg sepatutnya aku buat. selama ni bukan tak fikir...cuma hati belum terbuka. aku perlukan sokongan yg lebih. yg pasti....semestinya ada hikmah di sebalik sesuatu perkara yg berlaku. thanks *****.....

pas makan...ronda2. last2 sampai ke USJ. lepak kat Summit layan movie Bedtime Stories. so funny....Adam Sandler kan, sure laa citer tu klakar. so sweet tonite...thanks for spending me ur golden time.

This entry was posted on 9:07 AM .